Social

Vi er sociale væsener. Som art er vi skabt til at være sammen med andre. Vores forhold til andre påvirker vores forhold til os selv og vores forhold til os selv påvirker vores forhold til andre.

I de første to leveår bliver der forbundet billioner af hjerneforbindelser i barnets hjerne. Ved toårsalderen har den over 100 billioner, som er det dobbelte af det en voksen har. Barnet er et åbent system der suger alt til sig fra sit miljø. Efterfølgende bliver forbindelserne beskåret til at tilpasse sig det miljø.

Igennem livet tilegner vi os strategier for at kunne håndtere vores liv det bedste vi kan. Vores hjerne forbindelser og nervesystemer prioriterer overlevelse over trivsel.

Negative oplevelser og dårlig stemning kan modellere nervesystemet til et alarmberedskab eller en lammelse, der derefter forventer det negative og som følge heraf forhindrer personen i at opnå en ægte og hel oplevelse af tilværelsen.

Det kommer til udtryk i vores relation til os selv og til andre.

Man kan lære at kende sit nervesystem og sine (uhensigtsmæssige) overlevelsesstrategier igennem træning og opmærksomhed.

Nervesystemet kan trænes til at blive fleksibel og reguleret.

SIKKERHED

RELATIONER

SELVVÆRD

Hvis der er tendens til at være fastholdt i alarmberedskab eller lammelse på grund af tidligere oplevelser, kan det hjælpe at træne at registrere og italesætte den oplevede tilstand i forhold til den aktuelle situation. Der kan trænes at påskønne og bevidst omfavne trygge stunder og god oplevelser for at opbygge fredelige oaser i bevidstheden.

Ved at kortlægge forskellige områder i livet kan man få identificeret og demonteret blokeringer for at kunne styrke egne navigations muligheder.